Krachtverlies

Eiwit en vitamine D zijn onmisbare bouwstoffen voor een gezond afweersysteem en sterke botten en spieren. Spieren zijn belangrijk om gezond en fit te blijven. Iedereen verliest vanaf zijn 35e levensjaar een paar procent spiermassa per jaar. Wat betekent dat als we 70 jaar zijn we we ongeveer de helft zijn kwijtgeraakt. Het verlies van spiermassa hoort dus bij het ouder worden, maar u kunt er zelf invloed op uitoefenen.

Voor wie lang fit en onafhankelijk wil blijven, is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen zoals eiwit en vitamine D binnen te krijgen en om te blijven bewegen. Als we naarmate we ouder worden, ook meer tijd besteden aan onze fysieke gesteldheid, blijven we vaak ook mentaal een stuk scherper. 

Wat is Sarcopenie?

Sarcopenie wordt gekenmerkt door een leeftijdsgerelateerde afname van spiermassa waardoor ook spierkracht en spierfunctie verminderen. Het meest voor de hand liggende symptoom van sarcopenie is dus het verlies van kracht. Echter hebben veel mensen niet door dat ze minder sterk worden, juist doordat het zo geleidelijk gaat. Of men denkt dat het er gewoon bij hoort en er niets tegen te doen is. Naast krachtverlies kan sarcopenie zorgen voor een constant futloos en vermoeid gevoel. Heeft u moeite met het openen van bijvoorbeeld een potje jam? En kunt u niet meer uit uw stoel komen zonder uw handen te gebruiken? Dit kunnen signalen zijn dat u sarcopenie heeft.

Ongeveer 30 procent van de oudere bevolking heeft sarcopenie. De percentages verschillen echter sterk per leeftijdscategorie. Zo ligt het percentage bij ouderen tussen de 65 en 80 jaar tussen de 10 en 25 procent. Bij ouderen boven de 80 loopt dit op tot zo’n 50 procent. Jongeren kunnen echter ook sarcopenie hebben, zij hebben dan wel het voordeel hier sneller van te kunnen herstellen.

Oorzaken

Sarcopenie kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:

  • Inactieve levensstijl

Veel mensen bewegen te weinig. Naarmate we ouder worden, wordt dat probleem als maar groter. Wanneer u uw dagen met name zittend doorbrengt, geeft u uw lichaam het signaal dat de inactieve spieren niet nodig zijn. Dit kan leiden tot spierafbraak.

  • Slechte voeding

  • Als we ouder worden hebben we veelal minder trek en eten daarom minder. Wanneer lichamelijke klachten het koken lastig maken, worden veel maaltijden vervangen door kant-en-klaarmaaltijden die teveel koolhydraten en onvoldoende goede voedingsstoffen bevatten. Het gevolg van zo’n ongebalanceerd dieet is dat het lichaam belangrijke bouwstoffen tekort komt zoals eiwit en vitamine D. En dat terwijl deze bouwstoffen onmisbaar zijn voor gezonde botten en spieren.

  • Chronische stress

Stress kan op de lange termijn zorgen dat het lichaam chronisch te veel cortisol aanmaakt. Eén van de gevolgen hiervan is de afbraak van spierweefsel. Niet alleen mentale stress kan schadelijk zijn, ook fysieke stress zoals chemotherapie kan dit effect teweegbrengen.

 

  • Ontstekingen

Chronische ontstekingen hebben een vergelijkbaar effect als chronische stress: ze geven het signaal tot spierafbraak. Als we ouder worden hebben we veelal last van ontstekingen als gevolg van allerlei ziektes en aandoeningen, zoals reuma en kan dit makkelijk over het hoofd gezien worden als factor bij het ontstaan van sarcopenie.

 

 

Spierafbraak voorkomen?

Wanneer u voldoende eiwit en vitamine D binnenkrijgt en genoeg beweegt – vooral krachttraining is effectief – kunt u het verlies van spiermassa afremmen, zo blijkt uit onderzoek. Ter preventie wordt voor ouderen een inname van 1,2 tot 1,5 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag geadviseerd, verdeeld over drie maaltijden. Indien dit niet kan worden bereikt met de voeding die u gewend bent, zijn eiwitrijke producten zoals BonDuo een goed alternatief.  

Spierafbraak behandelen

Het is nooit te laat om spierafbraak tegen te gaan. Fysieke inspanning stimuleert de spieraanmaak en is daarmee een effectieve methode om de spiermassa te vergroten. Echter stimuleert fysieke inspanning ook de afbraak van eiwit. Na een intensieve inspanning kan de spier-eiwitbalans daardoor negatief zijn. Eiwit is belangrijk voor de opbouw van spiermassa. Voeding is daarom essentieel bij het behoud en de opbouw van spiermassa.  Benieuwd wat BonDuo voor u kan betekenen? Lees dan hier verder.