Eiwittekort

Vanaf ons 35e levensjaar verliezen we spiermassa en tegen de tijd dat we 70 zijn, zijn we ongeveer de helft ervan kwijtgeraakt. Om spierafbraak tegen te gaan, is het eten van voldoende eiwitten, vitamine D in combinatie met lichamelijke beweging essentieel. Eiwitten zijn onmisbare bestanddelen van gezonde voeding en vormen samen met koolhydraten en vetten de belangrijkste voedingsstoffen voor ons lichaam. Deze bouwstenen zorgen voor een goed afweersysteem en sterke botten en spieren. Om gezond te blijven, heeft iedereen dus voldoende eiwit én vitamine D nodig. En hoe ouder we worden, hoe meer we nodig hebben. 

Jammer genoeg kunnen we eiwitten uit onze voeding niet opslaan, zoals we dit wel met vet kunnen. We hebben dus dagelijks voldoende eiwit nodig. Voor belangrijke processen in ons lichaam zijn eiwitten van levensbelang en kan ons lichaam niet wachten tot we voldoende eiwit binnenkrijgen. Het breekt daarom eiwitten uit onze spieren af, zodat het hart, de longen en de hersenen goed blijven werken. De meeste lichaamscellen in ons lichaam worden na een bepaalde tijd afgebroken en vernieuwd. Er vindt dus continu vernieuwing plaats als er voldoende eiwitten zijn.

 

Hoeveel eiwit heb ik nodig?

Uw persoonlijke eiwitbehoefte hangt af van uw leeftijd en (leef)omstandigheden. Gezonde volwassenen hebben bijvoorbeeld per dag 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Voor een man van 85 kg betekent dat dus 85 x 0,8 = 68 gram eiwit per dag. Voor mensen boven de 70 jaar, zieken en sporters ligt dit nog een stuk hoger.

 

Dagelijkse eiwitbehoefte naar leeftijd en leefomstandigheden

Symptomen eiwittekort

Wie te weinig eiwit binnenkrijgt merkt dat het eerst aan nagels die afbreken of scheuren, conditie die achteruit gaat, traag wondherstel en snellere vermoeidheid. Op de langere termijn treedt spierafbraak op, waarbij dagelijkse activiteiten steeds moeizamer gaan. Ook kan het lichaam last krijgen van vochtophopingen en raakt het afweersysteem verzwakt. Hierdoor kunnen we dus sneller ziek worden en herstellen we trager na bijvoorbeeld een verkoudheid of griep.

 

 

Dagelijks eiwittekort aanvullen

Tijdens onze slaap breken we meer eiwit af dan we opnemen. We worden wakker met een negatieve eiwitbalans waardoor we onze eigen spieren afbreken. Die spierafbraak gaat net zolang door, totdat we voldoende eiwitten uit onze voeding binnenkrijgen. Daarom is het belangrijk om met een eiwitrijk ontbijt de dag te beginnen.

Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat voor vrouwen na de menopauze en mannen vanaf 70 jaar zo'n 20-25 gram hoogwaardig eiwit per maaltijd èn voldoende vitamine D nodig is om dat proces van spierafbraak te stoppen. Eet u alleen een bakje yoghurt met muesli? Dan krijgt u maar ongeveer 1/3 van de voedingsstoffen binnen die u nodig heeft. 

 

 

Ontbijt slim

Het ontbijt van BonDuo bevat 22,3 gram eiwit, 9,3 µg vitamine D en 5,6 gram vezels per portie. Vitamine D is noodzakelijk om de spieraanmaak te bevorderen en voor het behoud van een normaal functionerend imuunsysteem. De vezels ondersteunen uw darmwerking, zodat de eiwitten en vitamine D goed worden opgenomen. Dit maakt BonDuo hét complete ontbijt voor het behoud van sterke botten en spieren. BonDuo Ontbijt is verkrijgbaar in twee varianten.