blog | IMG_4546.jpg | IMG_4546.jpg

Welke voeding kan herstel na corona ondersteunen?

Na een zware episode van corona merk je dat je flink spiermassa bent verloren en ben je snel vermoeid. Welke voeding kan het herstel ondersteunen?

 

Allereerst heb je bouwstenen nodig om het proces van spierafbraak te stoppen en de aanmaak van spiermassa te stimuleren. Je hebt daarvoor meer eiwit nodig dan dat je voor de ziekte gebruikte. Deze eiwitten kan je over de maaltijden van de dag verdelen plus een extra portie voor de nacht. Met een beschuitje met jam of een bakje vanillevla ga je het niet redden, zeker niet bij het ontbijt.

 

In de herstelfase is het echt aan te raden om een eiwitrijk ontbijt te nemen. Dit is belangrijk omdat je lichaam voor vitale processen veel bouwstoffen nodig heeft. En als je deze niet in de vorm van eiwit binnen krijgt, dan ga je als het ware je eigen spieren 'opeten' om bouwstoffen te mobiliseren en dat wil je nu dus juist niet.

Voorbeelden van eiwitrijk ontbijt zijn: Skyr, kwark, omelet of roerei van 3 eieren of een bakje BonDuo. Laat je boterham of beschuitje nu even staan, je lichaam heeft nu behoefte aan wat anders! En neem er wat fruit bij, bijvoorbeeld aardbeien, blauwe bessen of frambozen. 

Ook bij de lunch wil je meer eiwit dan je voorheen waarschijnlijk gewend was om te nemen. Denk eens aan mozarella met tomaat, tonijnsalade met tomaat en olijven, haring, zalm, een spinazie of champignon omelet, gepocheerde eieren of een goed gevulde kippensoep. Maak het je makkelijk- want je zult de puf niet hebben om lang in de keuken te staan.

Zowel bij het ontbijt als bij de lunch is het goed om wat fruit of groente met veel kleur te eten. Daarin zitten namelijk stoffen (antioxidanten) die helpen bij de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam. En daarvan heb je na zo'n ziekteproces, waarbij je veel spiermassa hebt afgebroken en mogelijk ook medicijnen hebt gebruikt, flink wat van in je lichaam zweven. Deze afvalstoffen zorgen er mede voor dat je vermoeid voelt en dus wil je daar zo snel mogelijk vanaf.

Bij je diner een portie vlees, vis of eiwitrijke vleesvervanger- deze mag wat kleiner zijn dan je gewend bent. Het eiwit van gehakt vlees wordt sneller opgenomen dan het eiwit van een biefstuk. Spinazie, bietjes, brocolli, tomaten helpen bij de afvoer van de eerder genoemde afval stoffen. Laat de aardappelen en pasta maar even staan als je eetlust niet zo groot is.

Je maag zal wat sneller vol zitten dan je voorheen gewend was. Drink daarom een glas water voordat je gaat eten in plaats van tijdens of na het eten- dat voorkomt een vol gevoel waardoor je misschien te weinig eet. Voldoende vocht is juist nu nodig om de eerder genoemde ongewenste afvalstoffen af te voeren.

Laat je verwennen of verwen jezelf met een toetje met vers fruit, bijvoorbeeld aardbeien of frambozen of een gepelde sinaasappel. En moeten je darmen weer een beetje op gang komen, dan kunnen een of twee peren per dag je daar wellicht bij helpen. Mocht je veel last van je keel hebben dat kan je wat fruit (laten) pureren en in kleine porties invriezen. Zo'n vruchtenijsje is een lekker verfrissend tussendoortje of toetje.

Neem voor het slapen gaan nog wat extra eiwit en wat antioxidanten. Een paar blokjes jonge kaas, wat noten en een paar cherrytomaatjes of een bakje BonDuo zorgen ervoor dat je lichaam 's nachts doorgaat met het herstelproces.

 

Het is heel belangrijk om wat te bewegen en conditie op te bouwen. Hieronder wat adviezen van Rijnstate waar je misschien wat aan hebt.

 

Mocht je een hele zware IC opname achter de rug hebben dan is mijn advies om een dietist te consulteren. Deze kan met een persoonlijk voedingsadvies helpen bij je herstelproces.

 

En last but not least...geniet af en toe van het zonnetje op goed een beschutte plek!

 

Beweging ten tijde van corona (Rijnstate)

Oefeningen ten tijde van corona (Rijnstate)

 

Heeft u nog vragen of tips laat ons het weten via info@bonduo.nl.

Reacties

Uw reactie:

U heeft uw naam niet opgegeven
U heeft geen of een ongeldig e-mailadres opgegeven

Wij hebben uw reactie succesvol ontvangen.
Oeps, er is iets mis gegaan bij het versturen. Probeer het later opnieuw.

{{post.naam}}: {{post.reply}}