Waarom zijn vezels gezond?

'Dit is waarom je elke dag vezels moet eten' is gepubliceerd door Consumed op 12 Mei 2019.

BonDuo bevat 5,6 gram vezels per potje. Maar waar zijn deze vezels nou eigenlijk goed voor? Anita Mulderij - voedingscoach en schrijfster, heeft in 'Consumed' op 12 Mei een interessant artikel over vezels geschreven en daarvan hebben wij een samenvatting gemaakt voor u.

 

Anita Mulderij: "Heel kort door de bocht kun je vezels zien als niet-verteerbare koolhydraten die je in bepaalde voedingsmiddelen kunt vinden, zoals in groenten, fruit, avocado maar ook in peulvruchten, quinoa, havervlokken, chiazaden en sommige nootsoorten." Deze vezels kunnen je spijsvertering ten goede komen en verlagen ook direct het risico op chronische ziekten. Maar dat is niet de enige, vezels hebben nog meer voordelen:

1. Vezels voeden de goede darmwandbacteriën. 

Vezels zorgen ervoor dat de goede darmbacteriën optimaal functioneren. "Ze functioneren tevens als een soort 'prebiotica'". Prebiotica is een verzamelnaam voor stoffen die de groei van bepaalde bacteriesoorten in het lichaam positief bevorderen en dat is goed voor de gezondheid. Zo zult u door het regelmatig eten van vezels minder snel last hebben van darmproblemen en zal de spijsvertering beter verlopen. 

2. Vezels helpen bij gewichtsverlies

Als u overgewicht heeft en wilt afvallen wordt het ook aangeraden om extra goed te kijken naar uw inname van vezels, doordat deze de eetlust verminderen. Mulderij: "Zo kunnen bepaalde soorten vezels het water in je darmen opnemen. Hierdoor werkt de opname van verschillende voedingsstoffen trager, waardoor je sneller een vol gevoel ervaart".

3. Vezels verminderen pieken in je bloedsuiker

 "Het opnemen van vezelrijk voedsel zorgt er voor dat je bloedsuikerspiegel meer in balans blijft. En dat heeft weer als gevolg dat je meer energie ervaart, dat afslanken gemakkelijker gaat en dat je je beter kunt focussen."

4. Vezels zorgen voor een soepele stoelgang

Als u regelmatig last heeft van verstopping, zijn vezels juist erg goed voor u. Deze versoepelen namelijk uw stoelgang, doordat de vezels een gel vormen in het spijsverteringskanaal is het uiterst effectief. 

 

Anita Mulderij: "Streef jij naar een gezond, fit en slank lichaam? Eet dan elke dag minstens 400 gram groenten, een stuk fruit en vul dat aan met noten, zaden, pitten, havermout, peulvruchten en quinoa".

 

Het volledige artikel kunt u lezen op Consumed.nl

 

Reacties

Uw reactie:

U heeft uw naam niet opgegeven
U heeft geen of een ongeldig e-mailadres opgegeven

Wij hebben uw reactie succesvol ontvangen.
Oeps, er is iets mis gegaan bij het versturen. Probeer het later opnieuw.

{{post.naam}}: {{post.reply}}