Wat kan ik met voeding doen om achteruitgang bij het ouder worden te voorkomen?

Achteruitgang hoort bij het ouder worden, mede omdat we al vanaf ons dertigste levensjaar ongeveer 1% spiermassa per jaar verliezen. Tegen de tijd dat je 80 bent, heb je nog maar de helft over.

Door goed te eten en te bewegen, kun je dit vertragen. Daarbij zijn eiwitten heel belangrijk. Die zijn de bouwstenen van ons lichaam.

Spieren

Krijgen we niet genoeg eiwit binnen, dan gaan we eigen spieren ’opeten’ om toch voldoende te hebben voor belangrijke processen in ons lichaam.

Dat is jammer, want juist spieren spelen de hoofdrol bij gezond ouder worden en verouderingsverschijnselen tegengaan. Ze zorgen voor kracht, fitheid en balans en zijn bovendien het reservoir voor ons afweersysteem. Hoe meer spiermassa je hebt, des te meer calorieën je verbrandt en des te gemakkelijker het is om je gewicht op peil te houden.

Daarom adviseren we vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 om elke maaltijd 23-25 gram hoogwaardig eiwit te eten. Daarmee voorkom je dat je je eigen spieren op eet. Extra aandacht hiervoor is vooral bij het ontbijt belangrijk, want met alleen een beschuitje met kaas red je het echt niet.

Naast dagelijks voldoende bewegen is ook extra vitamine D belangrijk voor de werking van de spieren en voor een goed werkend afweersysteem.

Als laatste is het belangrijk om te weten dat antioxidanten uit voeding (niet uit een potje) een rol spelen bij voorkoming van chronische ontstekingsprocessen in het lichaam. Als een soort ’pacman’ voeren ze de afvalstoffen uit onze cellen af.

Groente en fruit

Antioxidanten zitten in groente en fruit met veel kleur (vers en diepvries) en ook in donkere chocolade.

Voeding en beweging zijn effectieve wapens tegen veroudering. Ze houden ons fit en actief tot op hoge leeftijd!

 

 Marjanne Prins

 Diëtiste en voedingsdeskundige

Reacties

Uw reactie:

U heeft uw naam niet opgegeven
U heeft geen of een ongeldig e-mailadres opgegeven

Wij hebben uw reactie succesvol ontvangen.
Oeps, er is iets mis gegaan bij het versturen. Probeer het later opnieuw.

{{post.naam}}: {{post.reply}}