Welke olie kan ik het beste in de keuken gebruiken?

Eigenlijk is het simpel. Stel jezelf de vraag wat ga ik ermee doen en wat vind ik lekker?

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten olie op de markt dat het niet meevalt om te kiezen. Daarom wat praktische tips: gebruik je de olie zonder verhitten- bijvoorbeeld in een salade- gebruik dan een lekkere extra vergine olijfolie en bewaar deze op een donkere plaats bij kamertemperatuur. Maar gebruik deze dure olie niet om mee te bakken- want door verhitting wordt deze olijfolie minder lekker en minder gezond.

 

Als je wilt bakken of frituren in olie dan kan je beter zonnebloemolie gebruiken. Deze is niet duur en kan prima tegen hogere temperaturen. Maar gebruik de olie niet te vaak, vervang deze zodra ze donkerder wordt. Wij gebruiken deze olie slechts eenmalig in ons huishouden. De algemene regel voor bakken is dat als je blauwe walmen ziet, de olie te heet is geworden en je deze beter niet kan eten.

 

Kokosolie: beter op je huid dan in je mond!

Tegenwoordig wordt er nogal wat geschreven over kokosolie, een nieuwe hype. Persoonlijk vind ik de wetenschappelijke onderbouwing echt onvoldoende en sluit ik me liever aan bij het Voedingscentrum en de recente verklaringen van de Australische en Amerikaanse Hartstichtingen die aangeven dat door het hoge gehalte aan verzadigde vetzuren kokosvet niet aan te raden is. Je kunt het prima als handcreme gebruiken of je voeten mee insmeren, maar in de keuken zijn er wat mij betreft betere alternatieven zoals koolzaadolie, sesamolie, amandel en pindaolie (arachide olie).

 

Verder krijg ik nog wel eens de vraag hoe het nou zit met boter. Wetenschappers schijnen het maar niet eens te kunnen worden. Daarom smeer ik door de week een goede plantaardige halvarine op mijn volkorenbrood- maar kan ik in het weekend heerlijk genieten van vers stokbrood met wat roomboter.

 

Tenslotte: gedegen onderzoek heeft aangetoond dat volle melkproducten, eieren, pure chocolade, onbewerkt vlees en eieren NIET bijdragen aan hart- en vaatziekten. Dus sta jezelf toe om te genieten en laat je niet gekmaken door hypes!

 

Saturated Fats and Health: A Reassessment and Proposal for Food-based Recommendations: JACC State-of -the-Art Review

Coconut Oil and Heart Health: Fact or Fiction?

 Marjanne Prins

 Diëtiste en voedingsdeskundige

Reacties

Uw reactie:

U heeft uw naam niet opgegeven
U heeft geen of een ongeldig e-mailadres opgegeven

Wij hebben uw reactie succesvol ontvangen.
Oeps, er is iets mis gegaan bij het versturen. Probeer het later opnieuw.

{{post.naam}}: {{post.reply}}