Kan je zomaar alle koolhydraten weglaten?

Over eten wordt er veel zin en onzin geschreven. Het valt niet mee om door de bomen het bos nog te zien en een hype van de waarheid te onderscheiden. Daarom gaat Marjanne's blog deze keer over het al dan niet weglaten van koolhydraten, de hype van het moment. 

 

Kan je zomaar alle koolhydraten weglaten? Nee, je kunt niet zomaar alle koolhydraten weghalen. Sommige koolhydraten bevatten namelijk heel belangrijke voedingsstoffen zoals vezels en vitamines. Wat je natuurlijk wèl zonder problemen kunt weglaten is suiker uit de suikerpot en zoete producten waaraan suiker -ook wel glucose genoemd- is toegevoegd zoals frisdrank, chocola, snoep en gebak. Ook wit brood, witte rijst en pasta zonder vezels kan je zonder problemen uit je voeding weglaten. Deze producten leveren veelal alleen energie (calorieën) maar geen andere voedingsstoffen en noemen we daarom ook wel ‘lege calorieën’. En ook vruchtensappen bevatten vaak veel suiker, beter is het om gewoon fruit te eten, dan krijg je ook de waardevolle vezels binnen.

 

De andere suikers en koolhydraten kan je dus NIET zomaar weglaten. Iedere cel in het menselijk lichaam heeft glucose nodig om te groeien en te functioneren. Als je te weinig koolhydraten eet, gaat je lichaam andere bronnen gebruiken om aan voldoende energie te komen. Hiervoor kan het lichaam behalve vet ook eiwit gaan gebruiken. Dat kan eiwit uit de voeding zijn, maar het kan ook eiwit van het eigen spierweefsel zijn. Dat leidt dan tot een afbraak van spierweefsel waardoor uw conditie en de kracht van het lichaam achteruitgaan. En dan bent u op de verkeerde weg!

 

Bovendien leveren producten met koolhydraten zoals fruit, brood, granen, bonen en melk(producten) naast koolhydraten veel andere belangrijke voedingsstoffen zoals vezels, vitamines en mineralen. Die zijn dus zeker belangrijk! Zo bevatten melkproducten van nature melksuiker, ook wel lactose genoemd. Op de verpakking worden die genoemd als suiker, maar je doet jezelf echt tekort als je alle melkproducten laat staan. Voor behoud van gezonde botten en een goede botstructuur zijn calcium, magnesium en vitamine D belangrijk. En dat is niet alleen belangrijk voor opgroeiende kinderen, maar eigenlijk voor iedereen omdat je botten zich gedurende je hele leven blijven vernieuwen, al gaat de afbraak sneller dan de opbouw als je ouder bent. Hierdoor kunnen je botten op latere leeftijd poreuzer worden. Dit proces verloopt heel geleidelijk, waardoor je er in het begin niets van merkt. Verschijnselen die erop kunnen wijzen zijn o.a.: breuken van de pols, heup en het inzakken van wervels. Veel oudere mensen die ermee te maken hebben, gaan krommer lopen, waardoor ze kleiner lijken.

Eind vorig jaar zei Professor Ellen Blaak uit Maastricht tijdens het jaarcongres van VoedingNU ‘Het mag wel eens afgelopen zijn met de hypes rond koolhydraten’. Ze bedoelde daar mee dat het vanuit gezondheidskundig oogpunt onverstandig is als je geen of bijna geen koolhydraten meer eet en dat een evenwichtig en gezond voedingspatroon op de lange termijn veel beter is.

Betekent dit dat je nooit meer mag zondigen? Nee natuurlijk niet. Zolang je basis voedingsgewoonten goed zijn, kan dat echt geen kwaad. "Zo kan ik zelf ook intens genieten van een heerlijke zak patat met mayonaise of van lekkere bonbons. Maar alles met mate; dus ook koolhydraatarm eten!" aldus Marjanne.

Marjanne Prins

Diëtiste en voedingsdeskundige

Reacties

Uw reactie:

U heeft uw naam niet opgegeven
U heeft geen of een ongeldig e-mailadres opgegeven

Wij hebben uw reactie succesvol ontvangen.
Oeps, er is iets mis gegaan bij het versturen. Probeer het later opnieuw.

{{post.naam}}: {{post.reply}}