layout | product | berries.jpg | berries.jpg

Antioxidanten: prima uit voeding, maar pas op met supplementen

Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen die afbraakproducten als een soort 'Pacman' uit onze cellen afvoeren en schade voorkomen aan onze lichaamscellen. 

Hoe ouder we zijn, hoe meer afvalstoffen zich in ons lichaam ophopen, dus hoe belangrijker antioxidanten zijn.

Kleurrijke groenten en fruitsoorten, noten, zaden, kruiden en specerijen en pure chocolade zijn uitstekende bronnen, maar met supplementen moet u oppassen!

Wat doen antioxidanten en wat zijn vrije radicalen?

Letterlijk betekent antioxidant ‘tegen oxidatie’ (wat ‘uit elkaar vallen’ betekent). Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn agressieve afvalstoffen die in sommige gevallen schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels. Wanneer ze schade veroorzaken, noemen we dat oxidatieve stress. Oxidatieve stress ontstaat wanneer er te veel vrije radicalen aanwezig zijn of wanneer deze stoffen zich op ongewenste plekken in het lichaam bevinden. Er zijn aanwijzingen dat oxidatieve stress na lange tijd mogelijk hart- en vaatziekten, kanker en schade aan het zenuwstelsel tot gevolg kan hebben. Ook zijn er aanwijzingen dat vrije radicalen een rol spelen bij verouderingsprocessen. Antioxidanten die via gezond eten het lichaam binnenkomen maken vrije radicalen onschadelijk, en dragen er zo aan bij dat dit niet gebeurt. 

Hoe ontstaan vrije radicalen?

Vrije radicalen ontstaan bij de normale stofwisseling, maar ook sigarettenrook, UV-straling, alcohol, milieuverontreiniging, vetten en suikers verhogen de hoeveelheid vrije radicalen in het lichaam. Verder kunnen bij bepaalde ziekten veel vrije radicalen worden gevormd, zoals bij ontstekingsreacties.  

Welke stoffen werken als antioxidant?

Voor vitamine E en C, bètacaroteen en voor de spoorelementen seleen en zink, is de antioxidantwerking duidelijk aangetoond. In de cellen spelen ze een belangrijke rol bij het wegvangen van schadelijke vrije radicalen.  

 
Wat moet ik eten om een gezonde hoeveelheid antioxidanten binnen te krijgen? 
 
Groenten en fruit
Vooral felle en diepgekleurde voeding bevat veel antioxidanten. Bijvoorbeeld brocolli, boerenkool, bietjes, tomaten, en zwarte bessen, frambozen, aarbeiden en rode bessen.
 
Kruiden en specerijen
Maar ook kruiden en specerijen zijn toppers als het gaat om antioxidanten. Gebruik ze daarom volop in de keuken! Zowel vers als gedroogd is prima. Toppers zijn basilicum, bonenkruid, chilipoeder, dragon, kerrie, geber, knoflook, komijnzaad, gemalen kurkuma, oregano, peterselie en munt en tijm. Met name Provençaalse kruiden zijn dus uitstekende antioxidanten. Wees er gerust royaal mee.
 
Pure chocolade en noten
Pure chocolade en noten zoals met name aan walnoten, amandelen, hazelnoten en pecannoten bevatten antioxidanten, evenals pitten en zaden. 
 
Oppassen met supplementen! 

Het nemen van supplementen met extra antioxidanten gaf in een aantal onderzoeken een toename, in plaats van een afname van het risico op kanker te zien. Dit geldt voor hoge doseringen bètacaroteen per dag en het risico op longkanker bij rokers, en voor hoge doseringen bètacaroteen in combinatie met vitamine A of vitamine E en het risico op maagdarmkanker.e veel betacaroteen kan je alleen via supplementen binnen krijgen.

Een verklaring voor deze resultaten is het pro-oxidant-effect, wat wil zeggen dat bij te hoge concentraties antioxidanten ongewenste negatieve effecten kunnen optreden die het tegenovergestelde zijn van de verwachte antioxidantwerking. Daarom is het echt heel belangrijk om voorzichtig te zijn bij het nemen van hoge doseringen antioxidanten in supplementvorm of bij 'superfoods' met toegevoegde antioxidanten! 

 Meer weten over antioxidanten voedingscentrum.nl 

 

Reacties

Uw reactie:

U heeft uw naam niet opgegeven
U heeft geen of een ongeldig e-mailadres opgegeven

Wij hebben uw reactie succesvol ontvangen.
Oeps, er is iets mis gegaan bij het versturen. Probeer het later opnieuw.

{{post.naam}}: {{post.reply}}