blog | IMG_4546.jpg | IMG_4546.jpg

Heeft nu werken aan gezondere leefstijl voor mij nog wel zin?

Ik heb diabetes type 2 en flink overgewicht. Ik ben bang omdat ik hiermee in een hoog risico groep voor corona val. Heeft nu werken aan gezondere leefstijl voor mij nog wel zin?

Om maar met de deur in huis te vallen: ja het heeft juist nu en juist voor u veel zin om te werken aan een betere gezondheid. U heeft gelijk: de link tussen een ernstig verloop van corona en overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten wordt steeds duidelijker.

Experts denken dat het immuunsysteem van de zwaarst getroffen coronapatiënten eigenlijk al was uitgeput voor de besmetting. Het goede nieuws is dat het nooit te laat is om te beginnen aan verbetering van je conditie. En daarbij gaan beweging en goede voeding hand in hand. Zelfs als u het lastig vind om te bewegen zijn er oefeningen die u zittend kunt doen en tweemaal daags een wandeling doet wonderen voor uw conditie.

 

Zodra je buikvet een paar procent afneemt, heeft dat al een meetbaar gunstig effect op het immuunsysteem.

Buikvet produceert actief hormonen en ontstekingsstoffen. Dit zorgt voor een chronische (over)belasting van het immuunsysteem.

De beste manier om dit te verminderen is in kleine stapjes. Extreem afvallen of sporten is een te grote klap en verzwakt het immuunsysteem juist. Je kunt beter heel rustig opbouwen door wat meer beweging in je dagelijkse routine op te nemen. En je hoeft het niet alleen te doen. De basisverzekering vergoedt sinds kort hulp hierbij, uw huisarts weet hier alles van. Vraag naar 'Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI)' voor mensen met overgewicht.

 

Veel mensen schamen zich ten onrechte voor hun overgewicht, terwijl we nu weten dat er vaak een andere verklaring voor is. Daarom is het fijn om te weten dat u er niet alleen voor staat.

 

Eet voeding dat je nog kunt herkennen en blijf weg bij gefrituurde en bewerkte spullen. Deze ‘voeden’ als het ware je ontstekingen en dat wil je nu juist niet.

 

Groenten, noten, fruit en vette vis helpen je juist bij het verminderen van ontstekingen en zorgen er voor dat je fitter wordt en je beter voelt. Ze verhogen je weerstand- iedere dag een klein beetje. Eet bij alle maaltijden voldoende eiwitten, zodat je niet onnodig spiermassa verliest. Vergeet daarbij je ontbijt niet!

 

Vitamine D speelt een rol in het immuunsysteem en ik kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat je geen tekort hebt. Daarom hebben we extra vitamine D in BonDuo gedaan. Nu helpt de zon, maar niet voor niets wordt ouderen, mensen met een kleurtje en mensen die veel binnen zitten geadviseerd om dagelijks een supplement te nemen. Het advies is minstens 500IE extra vitamine D per dag.

 

Nu kleine dagelijkse veranderingen in beweging en voeding zijn kleine stapjes. Maar al die kleine stapjes kunnen op termijn een groot verschil maken. Dus om uw vraag te beantwoorden: het is nooit te laat en je bent nooit te oud om te werken aan je gezondheid. Begin vandaag nog en laat ons weten hoe het gaat!

Reacties

Uw reactie:

U heeft uw naam niet opgegeven
U heeft geen of een ongeldig e-mailadres opgegeven

Wij hebben uw reactie succesvol ontvangen.
Oeps, er is iets mis gegaan bij het versturen. Probeer het later opnieuw.

{{post.naam}}: {{post.reply}}