Voor u gelezen: 'Langer gezond met sterke spieren'

'Langer gezond met sterke spieren' is gepubliceerd door Plus Online op 29-01-2019

 

Professor Andrea Maier, onderzoeker en internist ouderengeneeskunde, legt waarom het belangrijk is om spierkracht te behouden: het helpt tegen veroudering. Spieren zijn nodig voor elke beweging die we maken; het is een voorraadkast van eiwitten die we gebruiken voor herstel na ziekte én spieren bevatten veel immuuncellen, die zelf in actie komen om een bacterie of virus te bestrijden. Tot slot verbruiken spieren glucose en op die manier houden ze de glucosespiegel op peil; dat is belangrijk voor mensen met diabetes. Door sterkere spieren krijg je bovendien sterkere botten, want door de extra beweging worden ook de botten extra belast en daardoor steviger. Sterkere spieren leiden tot een betere balans en daardoor tot minder kans op vallen. En mocht je onverhoopt toch vallen, dan is de kans op botbreuken kleiner door je sterkere botten. Vandaar de titel van het artikel: langer gezond met sterke spieren.

 

Je kunt je spierkracht en balans zelf testen – al zijn het wel pittige oefeningen; artsen gebruiken voor de spierkracht de grijpkrachttest, met behulp van een speciale meter. De beschreven zelftesten vragen hoe vaak je achter elkaar binnen 30 seconden uit een stoel op kunt staan zonder de handen te gebruiken (minstens 15x is de norm); of je in een vlot tempo 5 (!) etages de trap op kunt lopen en of je vanuit kleermakerszit op kunt staan zonder je handen te gebruiken. Voorzichtig proberen!

 

Het artikel beschrijft ook hoe je je spierkracht kunt behouden en het is wat dat betreft alsof het voor BonDuo is geschreven: er wordt uitgelegd dat dit kan door te bewegen, voldoende eiwitten te eten en met extra vitamine D supplementatie. Professor Maier rekent voor dat iemand met een lichaamsgewicht van 70 kilo volgens de huidige aanbevelingen van 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht, dagelijks 56 gram eiwit nodig heeft. Daarvoor moeten veel eieren (een ei levert 6-8 gram eiwit), peulvruchten, zuivel, noten, vis en vlees op het menu komen. Eiwitshakes worden genoemd als een goede oplossing, met name die met leucine. En ook hier scoort BonDuo goed op: het wei-eiwit in onze chocoladebolletjes is rijk aan dit essentiële aminozuur.

 

Daarnaast benadrukt professor Maier dat het eiwit het beste in spieren omgezet wordt als het vlak voor een krachttraining of binnen twintig minuten erna gegeten wordt. Zo is BonDuo niet alleen goed als ontbijt, na een nacht vasten, maar ook op andere momenten van de dag. Of maak er een gewoonte van om direct na het ontbijt lekker te bewegen. Bijvoorbeeld door te gaan stofzuigen of een stevige wandeling te maken. Als je maar zweetdruppels op je voorhoofd of bovenlip krijgt. Dan weet je namelijk dat je je spieren en botten voldoende aan het trainen bent en de eiwitten maximaal opgenomen kunnen worden.

 

Lees het complete artikel op Plus Online.

Reacties

Uw reactie:

U heeft uw naam niet opgegeven
U heeft geen of een ongeldig e-mailadres opgegeven

Wij hebben uw reactie succesvol ontvangen.
Oeps, er is iets mis gegaan bij het versturen. Probeer het later opnieuw.

{{post.naam}}: {{post.reply}}